Hukum Suami Mengusap Faraj Isteri Semasa Haid Tanpa Bersetubuh

Soalan :
Assalamualaikum Ustaz.
Saya ingin bertanya apakah hukumnya jika semasa masih dalam haid, suami saya menggauli saya antara pusat dan lutut (membelai dan menggosok punggung dan faraj saya). Kadang-kafang saya juga mencapai klimaks begitu juga suami saya. Namun kami tidak sampai melakukan persetubuhan sewaktu haid. Harap jawapan segera daripada ustaz. Sekian, terima kasih.

Jawapan :
Waalaikumusalam,
Rasulullah saw melarang daripada melakukan aktiviti antara pusat dan lutut ketika isteri baginda haid.Tetapi aktiviti lain diharuskan seperti kucupan,berpelukan,  berpegangan dan seumpamanya.Ini kerana semasa haid,dibimbangi akan berlaku keradangan pada alat kelamin wanita serta ditakuti akan berlaku jangkitan virus.Justeru agama melarang kerana  ada hikmat yang  tersirat daripada  yang tersurat.


Panel nasihatkan jika anda telah lakukan perkara tersebut  atas kejahilan pohon bertaubat dengan kadar segera.Mohon ampun pada Allah ini kerana ada hikmah Allah jadikan perempuan itu mempunyai haid untuk membuktikan mereka itu subur.Justeru datangilah mereka setelah mereka suci iaitu selepas habis haid dan mereka mandi  wajib.Wallahu a'lam


Sumber JAKIM

Jom Baca Post Menarik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...